2015, április 14 - 00:26
A Nyíregyházi Ügyvédi Kamara munkatársai által összeállított kérdéseket utólagos engedelmükkel közzétesszük kisebb módosításokkal és azokkal a válaszokkal, amelyekben reménykedünk, illetve, amelyeket mások már részben megválaszoltak.
- Az e-letét nyilvántartással, valamint a letéti szabályzat 9/B.§-a kapcsán a területi kamaráknak van bármilyen külön feladata? Ha igen, mik ezek a feladatok? Több nincs, de ez éppen elég.
- Hogyan kapnak az érintett ügyvédek KASZ számot? Ezeket ki generálja? Ha olyan ügyvéd köt a szolgáltatóval elektronikus aláírási jogosultságra szerződést, akinek korábban még nem volt, hogyan, mikor és ki generálja neki a KASZ számot? Magyarázat: KASZ=Kamarai Azonosító Szám. Válasz: Központilag generálják, nem nyilvános adat, mindenki külön kapja meg, nem lehet mindenkiét egyszerre kiküldeni.Válasz:A KASZ számot a MÜK generálja és az OÜNY rendszeren keresztüljut el a területi kamarához. Ez új felvétel esetén azt jelenti,hogy a területi kamarai adminisztráció adatfeltöltése után meg fog jelenni a megfelelő rovatban a KASZ szám, ami végigköveti „életpályáján” az ügyvédet. Ez lesz szükséges az e-szigno kártya igényléshez is.
- Amikor minden érintett ügyvéd megkapja a KASZ számot (elméletileg ez 2015. április 13-ig megtörténik, tekintettel a tesztelés lehetőségére), erről az ügyvédek hogyan értesülnek? A területi kamaráknak mik az ezzel kapcsolatos feladatai? Válasz: Türelmes és szakszerű várakozás...elmúlt a dátum ugyanis.A szám nem változtatható. A területi saját adatlapokhoz úja adatok bevitele és módosítása céljából a kamarai ügyintéző és az OÜNY kezelője (Keyserve), továbbá a főtitkár férhet hozzá.
- Ha minden érintett ügyvéd rendelkezni fog KASZ számmal, azokról a helyi kamarák hogyan értesülnek? Válasz:Központilag kapjuk ügyvédeknek külön kiküldjük.
- A KASZ számot ki vezeti be az OÜNY-be az ügyvéd adatlapjára? Válasz:Reméljük, hogy nem mi. Ahhoz ki férhet hozzá, ki módosíthatja, ki láthatja? Válasz: A szám nem változtatható. A területi saját adatlapokhoz úja adatok bevitele és módosítása céljából a kamarai ügyintéző és az OÜNY kezelője (Keyserve), továbbá a főtitkár férhet hozzá.
- Ha minden érintett ügyvéd rendelkezni fog KASZ számmal, az eddigi, a területi kamarák által generált kamarai lajstromszámok megmaradnak? Válasz: egy darabig biztosan, de tulajdonképpen minek? Azokat a kamara továbbra is használhatja saját belső azonosítóként, az OÜNY-ben, az igazolások, határozatok számaként? Vagy azok teljesen kiíródnak a rendszerből? Ez utóbbi esetben a területi kamarák mikor, hogy, mi módon értesülnek az ügyvéd nyilvántartási számáról? Válasz: központilag meg kell kapniuk a megyei kamaráknak, majd ők osztják tovább. A területi kamarák továbbra is használhatják belső használatra saját lajstromszámaikat, - vélhetően maradnak az OÜNY-ben is, de a jövőben csak a KASZ szám azonosítja az ügyvédet. (Legalábbis ez a terv, de ehhez az ügyvédi igazolványokat is cserélni kellene.
- Amennyiben bevezetésre került a KASZ szám, mi lesz azokkal az ügyvédekkel, akik nem rendelkeznek elektronikus aláírással? Őket milyen nyilvántartási számon fogjuk, kell nyilvántartani? Hol? Válasz: Mindenki kap KASZ számot.A KASZ számot az ügyvéd akkor is megkapja, ha nem rendelkezik elektronikus aláírással. Viszont nem tud letétet bejelenteni érvényes aláíró kártya nélkül.
- A rendszerek összehangolása kapcsán felmerült az a dilemma, hogy pl. kb. 50-50%-ban (elsősorban a hölgyeknél) más a személyi igazolványban szereplő neve és más az ügyvédi neve. A kamara az ügyvédi nevét tartja nyilván, ez kerül bele az OÜNY rendszerébe és valószínűleg az ügyfelei is ezt a nevet tudják (sőt legtöbb esetben pl. az „asszony” nevéről nem is tudnak), míg az aláírás szolgáltató a személyi igazolványban szereplő neve alapján tartja nyilván. Ha más név szerepel a területi kamara nyilvántartásában, az ügyvéd cégtábláján, a köztudatban és más az OÜNY-ben (az elektronikus szolgáltató „konoksága” miatt), akkor ha valaki rákeres a MÜK rendszerében az ügyvédre az ügyvédi nevén lesz-e találat, vagy a szolgáltató okán nem? Ha nem tudják a személyi igazolványban szereplő nevet, akkor hogyan fogják megtalálni az országos rendszerben? Ez a probléma felmerülhet ugyanúgy akkor is, ha a bíróságokra, hatóságokra, ha le akarják az ügyvédek jogosultságát ellenőrizni.Válasz: A rendszernek több párhuzamos paraméter alapján is meg kell találnia a keresett személyt.A tipizálható nagyszámú hibákat, illetve eltéréseket (nevek, lajstromszám karakterkészlet stb. a Keyserve globálisan javítja, ezután a javított adatbázisban fennmaradt egyedi hibákat (eltéréseket) a területi kamaráknak kell manuálisan lejavítani. Ha eltér a kártyahasználathoz (letétbejelentéshez) szükséges név és a lajstromban levő név (pl. ügyvédi név), az ígéret szerint az OÜNY – ben egy külön rubrika kerül bevezetésre, amit a letéti szoftver felismer és hozzárendel a kártyához.
- Ki, mikor, hol, milyen módon fogja oktatni az ügyvédeket az e-letét nyilvántartó használatáról? Válasz: MInden kamara maga. Az aláíró kártya és szokásos böngésző programok mellett a letétbejelentés nem bonyolultabb, mint egy elektronikus banki utalás. Kevés adatot kell kitölteni és logikus a kezelő felület.
Kíváncsiságból és ha van ilyen, a felhasználási útmutató tanulmányozása végett e hét elején beléptünk a www.e-letet.hu weboldalra (bár főtitkár úr tájékoztatása szerint számunkra a tesztidőszak csak április 13-án kezdődik), mind a kamara gépéről, mind pedig irodám rendszeréből és mindkét helyen figyelmeztető jelzést kaptunk, hogy az oldal nem biztonságos (mégis tovább léptek) Érdeklődnék, hogy a tesztelésben résztvevők is kaptak ilyen figyelmeztetést és ha igen, akkor ennek mi lehet az oka, ez hogyan orvosolható és valóban biztonságos-e a letétbejelentő weboldal? Ha az ügyvédeknél is megjelenik ez a figyelmeztető üzenet, a számítógépük, adatállományuk biztonsága érdekében nem fognak továbblépni a weboldalra, amely azt vonja maga után, hogy nem fogják bejelenteni a letétjüket, hiszen nem mernek majd belépni a honlapra. Meg kell oldani, közzé kell tenni.